21 Haziran 2012 Perşembe

Kaplumbağa Terbiyecisi - Emre Caner


Bu kitabı alalı uzun zaman olmuştu ama bir türlü sıra gelmemişti okumaya. Ben 350 sayfa civarı olan cep kitabı versiyonunu okudum ve 2-3 günde bitirdim.

Kitap Osman Hamdi Bey'in hayatını anlatıyor. Biz onu ressamlığı ile tanıyoruz daha çok ama kendisi çok yönlü bir insan ve nelerin onun eseri olduğunu duyunca o kadar şaşırıyorsunuz ki.

18 yaşındaki Osman Hamdi, 1860 yılında o zamanın bakanlarından babası İbrahim Edhem tarafından önce hazırlık sonrasında da hukuk eğitimi almak üzere Paris'e gönderilir. Hazırlık sınıfında başarılı bir öğrenci olur, hukuk fakültesini de kolayca kazanır ama hukuk değil de sanat okumak istediğini fark eder. Önceleri babasından gizli sanat okuluna devam eder, sonra babasına artık durumu açmak mecburiyetinde kalır ve babası da o kadar açık fikirli bir insandır ki oğlunun Avrupa medeniyetini tanıması için izin verir sanat okuluna devam etmesine. Paris'e gittikten 8 yıl sonra Fransız eşi ve küçük kızı ile ziyaret için İstanbul'a dönen Osman Hamdi, bu sırada kendisine teklif edilen Bağdat'taki bir görevle devlet hizmetine başlar.


Kitapta Mihrap isimli bu resmin de hikayesini bulabilirsiniz.

Bu görevde olgunlaşan Osman Hamdi'nin hayatı bundan sonra hayatını kaybettiği 1910 yılına kadar devlete hizmetle ve dolu dolu geçer. Neler yapmamıştır ki hayatında? Arkeolojik zenginliklerimize ilk dikkat çeken, ilk yerli arkeolojik kazıyı gerçekleştiren, Nemrut ve Komagene eserlerini ilk defa gün ışığına çıkaran, ilk yerli sanat okulunu açan, Arkeolojik müzemizi kuran, Taksim - Kabataş metrosunun fikir babası, ilk insan figürlü resimlerimizin ressamı, Beyoğlu belediye başkanlığı döneminde Beyoğlu'na bu görkemli binaları kazandıran kişi Osman Hamdi Bey'dir. Hayatımızdaki kimi güzellikleri, farklılıkları işte 100 yıldan daha uzun zaman önce yaşamış Osman Hamdi Bey'e borçluyuz.


İstanbul Arkeoloji Müzesi'nin mimarisi Osman Hamdi Bey'in verdiği ilham üzerine ünlü mimar Vallury'e aittir.

O hem büyük bir sanatçı, hem de önemli bir fikir ve devlet adamıymış. Tabi kitabı okurken babası İbrahim Edhem'in bunda etkisinin büyük olduğunu görüyoruz. İbrahim Edhem Bey sadrazamlık da dahil olmak üzere uzun yıllar nazırlık da yapmış olan bence zamanının çok ilerisinde açık fikirli biriymiş. O kadar otoriter ve baskın biri olmasına rağmen oğullarının bütün isteklerini açık fikirlilikle onaylamış, onların en iyi eğitimi almaları için elinden geleni yapmış, beni çok etkiledi.

Aslında bir çırpıda bütün kitabı anlatmak istiyorum şu an, o kadar güzel ve akıcı ki. Ama susuyorum, siz okuyun bu kitabı:) Hem Osman Hamdi'nin etkileyici hayatını okuyacaksınız, hem dönemin Avrupa ve Osmanlı'daki gelişmelerini takip edeceksiniz, hem Şeker Ahmet Paşa, Ahmet Mithat gibi tanıdık isimlere rastlayacaksınız.

Ben bu kitaptan gerçekten çok etkilendim, zamanının şartlarını zorlayarak çok önemli işler başarmış Osman Hamdi Bey. Yazarın da okuduğum ilk kitabı ama çok akıcı ve sürükleyici bir kitap çıkarmış ortaya. Mutlaka okuyun, son zamanlarda en çok etkilendiğim kitaplardan birisi. Şimdiye kadar Osman Hamdi, resimlerine hayranlık duyduğum bir ressamdı ama şimdi çok daha farklı bir yeri var benim için.

Bu arada yazarın sitesine www.emrecaner.net bakmanızı da öneririm, kendisinin ilk kadın ressamlarımızdan Mihri Müşvik hakkında da bir kitabı olduğunu gördüm, o da güzel olmalı:) Keyifli okumalar.

18 yorum:

  1. Dün akşam DR'da dolaşırken görmüştüm bu kitabı ama sonra yine geri bıraktım keşke alsaymışım:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tully'cim gerçekten güzel bir kitap, bir de o zaman Osmanlı'da neler olduğunu da anlatıyor, o kısımlar da benim çok ilgimi çekti, tavsiye ederim yani, sevgiler:)

      Sil
  2. İstanbul Kitap Fuarı'na kadar kendime kitap almayı yasakladığım için şimdi alamayacağım ama fuarda almayı planladığım kitaplar arasında bu kitap :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pinuccia bu kitabı beğeneceğine eminim, yorumun için teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  3. Çok merak ettiğim bir kitap hakkında senin fikirlerini okumaktan çok memnun oldum. İlk fırsatta bu kitabı almalıyım:)
    Paylaştığın için çok teşekkürler Erencim.
    Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyancım çok teşekkür ederim, bir sanatsever olarak senin de bu kitabı beğeneceğine eminim, sevgiler:)

      Sil
  4. merhaba canım, nasılsın bakalım? Morkalemlik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Morkalemliiik, merhaba iyiym sağ ol sen nasılsın? ara vermiştin blog dünyasına geri mi döndün?:)

      Sil
    2. yeni bir blog açtım, nik'im den de anlamışsındır, ama henüz bir girişimim yok, içimden gelmesini istiyorum, tembellik de var tabii. iyi olmana sevindim. :) ben de çok iyiyim Allah'a şükür. Cok sürmez umarım dönmem.

      Sil
    3. Ever, cok sevindim, umarim en kisa zamanda yazilarini bizimle bulusturursun:) mesajin beni cok sevindirdi, gorusmek uzere, sevgiler:)

      Sil
  5. ben bu sene tiyatrosuna gitmiştim ve Osman Hamdi'nin neden okulda bizlere öğretilmediğine hayıflandım. Türk resmi ve sanatı için son derece önemli biri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Zeynep, eminim tiyatrosu da çok güzeldir, bende gitmek isterdim, çok haklısın, gerçekten çok önemli biri Osman Hamdi, sevgiler:)

      Sil
  6. Çok ilginçmiş.Kitabın ismi de öyle:)Tanıtım için teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Cumhuriyetim, kitapta Kaplumbağa Terbiyecisi resmindeki terbiyeciyi Osman Hamdi'ye benzetiyor, kitabın ismi biraz da buradan geliyor, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  7. tesekkurle bilgiler için Eren:) Mihri Müşvik'i de okumak ısterım listeme eklendi iki kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esracım ben de Mihri Müşvik'i merak ediyorum, bu arada keşke onun da tiyatrosu varmış yanlış hatırlamıyorsam Selim İleri yazmış, yorumun için teşekkürler:)

      Sil
  8. Bunu çok merak ettim hatta hemen araştıracağım almak için . Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni çok etkilemişti, harika bir kitap gerçekten, umarım siz de beğenirsiniz, sevgiler:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...